Isnin, 1 Oktober 2018

TIPS MELEGAKAN LOYA DAN MUNTAH KETIKA HAMIL (MORNING SICKNESS)

TIPS MELEGAKAN LOYA DAN MUNTAH KETIKA HAMIL (MORNING SICKNESS)


Biasanya MORNING SICKNESS bermula sekitar 6 minggu usia kehamilan. 

Wanita yg mengalami morning sickness akan merasa loya dan mungkin akan muntah apabila bangun pagi. Walaupun dinamakan morning sickness, namun rasa loya dan muntah boleh datang pada bila2 masa sepanjang hari. Rasa loya dan muntah ini lebih kerap berlaku pada waktu pagi mungkin disebabkan perut kosong.

Morning sickness disebabkan oleh kehadiran hormon hCG dalam darah yang dikeluarkan oleh uri dalam rahim. Ianya adalah tanda yg baik bagi wanita hamil. Ini bermakna tahap homon hCG dalam tubuh semakin meningkat dan bayi berada dalam keadaan baik.

Bagi wanita yg tidak mengalami loya atau muntah, tidak bermakna kehamilan mereka bermasalah. Mungkin badan mereka mempunyai kadar toleransi yang tinggi terhadap hormon hCG. Jadi mereka tidak mudah mabuk akibat peningkatan hormon.


💋CARA MENGURANGKAN RASA LOYA DAN MUNTAH KETIKA HAMIL

1. MAKAN DALAM KUANTITI YANG SEDIKIT TAPI KERAP
Wanita hamil tidak seharusnya membiarkan perut mereka kosong kerana ia boleh membuat rasa loya dan muntah bertambah teruk. Makan sedikit dan kerap boleh membantu memastikan tahap gula dalam darah menjadi stabil.

2. MAKAN MAKANAN YANG KAYA DENGAN PROTEIN.
Wanita hamil harus makan makanan yg kaya dengan protein serta vitamin B seperti kacang. Cuba elakkan makanan pedas, masam (berasid), berlemak atau yg bergoreng yv mungkin menyebabkan rasa loya.

3. MAKANAN YANG TIDAK PANAS LEBIH BAIK DARIPADA YANG PANAS.
Adakala bau masakan menyebabkan rasa loya. Hindari makanan yg panas.

4. MINUM PAGI DISEBELAH KATIL
Bagi sesetgh wanita hamil, mereka akan rasa loya dan muntah ketika bangun tidur kerana perut yg kosong. Sediakan minuman panas seperti teh panas dlm thermos dan biskut kering di tepi katil agar mereka dapat memakannya sebelum ke bilik air.

5. BANYAKKAN MINUM AIR
Banyak minum air mineral dan jus sebanyak yg mungkin adalah salah satu cara utk mengurangkan rasa loya dan muntah. Jangan terlalu banyak minum ketika makan kerana akan menggangu sistem pencernaan kerana perut menjadi lebih mudah penuh dan kembung.

6. DAPATKAN BANYAK REHAT
Tekanan di tempat kerja dan keletihan boleh membuatkan rasa mabuk ketika hamil menjadi lebih teruk. Pastikan dapat masa yg cukup untuk rehat dan tidur bagi mengurangkan rasa loya dan muntah.

7. MINUM TEH HALIA
Air teh halia yg tidak terlalu pekat dapat membantu melegakan rasa loya. Boleh dicampur dengan gula, madu atau minum tanpa gula.

8. MENGAMBIL MULTIVITAMIN
Wanita hamil juga dinasihatkan mengambil multivitamin ketika hamil bagi membantu untuk mengurangkan rasa loya.


💋Okay kat sini shida nak share sikit tentang cara mengurangkan morning sickness  dengan produk shaklee.


1. Makan makanan yg tinggi protein dan vitamin B
Masalah utama bila dah rasa loya n muntah ialah kurang selera makan kan. Jadinya utk elakkan perut kosong, korang boleh minum ESP. ESP sejenis minuman yg tinggi protein. Tambah lg seseorg yg takde selera makan dan mempunyai masalah gastrik. Semestinya korang rasa risau sangatkan dengan rasa loya dan gastrik sekali. Specialnya ESP ni boleh redakan gastrik tau. 😘 Kenyang dapat, masalah gastrik pon okay ✌

2. Minum teh halia
Dalam produk shaklee tak ada minuman halia ni 😅 tapi ada PEPPERMINT GINGER PLUS . Semua org tahu khasiat halia kan? Buang angin, elak masalah kembung perut dan yg paling penting untuk wanita hamil adalah melegakan masalah loya dan  muntah.

Sini shida share kebaikan peppermint ginger plus okay ✌
🍁Membantu melegakan otot perut
🍁Membantu mengurangkan simptom-simptom demam
🍁Melancarkan sistem penghadaman
🍁Melegakan cirit-birit, pedih ulu hati dan gastrik
🍁Meningkatkan fokus
🍁Menghalang muntah selepas pembedahan
🍁Mengurangkan dan mencegah masalah kembung perut
🍁Melegakan haba pada musim sejuk / panas
🍁Membantu melegakan / mengurangkan morning sickness
🍁Melegakan senak perut

3. Makan multivitamin
Shida syorkan korang ambil VITA LEA. Vita lea ni multivitamin tau. Lengkap dengan Vitamin B , asid folik dan pelbagai vitamin serta mineral. Vita lea juga mampu menaikkan paras hb korang tau. Hb kurang boleh menyebabkan pening2, pitam sbb oksigen tidak mencukupi. Biasa klinik2 akan bagi obimin,hat nnt shida share tentang obimin dan vita lea


*klau korang lebih prefer makan sesuatu yg masam utk legakan loya, shida syorkan chewable vit c, lebih baik dari korang mkn asam2 dan yang berasid 😍

WHATSAPP 0199554041 untuk dapat produk di atas. wasap.my/60199554041


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Korang boleh tinggalkan komen @ pesanan di sini 😊