Isnin, 1 Oktober 2018

TIPS LUKA BERSALIN CEPAT SEMBUH

TIPS LUKA BERSALIN CEPAT SEMBUH


Tips luka selepas bersalin cepat kering:

⚘Berhati-hati bila bergerak
Berjaga-jaga terutamanya apabila anda hendak bangun atau duduk di kerusi. Selalu lah turunkan lutut dulu kemudian baru letakkan punggung di kerusi bila nak duduk. Lakukan pergerakan dengan perlahan-lahan. Kalau duduk terlalu lama tu buatkan anda tak selesa, alaskan dengan bantal yang lembut dan selesa.

⚘Gunakan ice-pack
Letakkan ice pack pada kain yang bersih dan lembut. Letakkan pada bahagian luka untuk melegakannya

⚘Elakkan sembelit
Tekanan yang tinggi pada bahagian bawah semasa sembelit adalah sangat tinggi. Jadi elakkan memakan makanan yang boleh menyebabkan sembelit dan lebihkan memakan makanan berunsurkan fiber.
Cara alternative, boleh gunakan tuala bersih dan kering utk tekan bahagian luka agar tidak terbuka semasa proses meneran

💖 Untuk ibu yg kerap mengalami masalah sembelit ketika berpantang, saya akan syorkan untuk mengambil supplemen OSTEMATRIX shaklee. Ostematrix membantu melembutkan najis serta melancarkan pembuangan.

⚘Pastikan vagina sentiasa bersih dan kering
Harus diingat, selepas dijahit, vagina lebih terdedah kepada jangkitan kuman. Jadi, setiap kali anda ke tandas, pastikan kawasan vagina dibersihkan dengan sempurna menggunakan air suam dan juga dikeringkan

⚘Lakukan senaman kegel. 
Selain menguatkan lantai pelvik untuk mengelakkan peranakan jatuh atau tombong, senaman kegel juga boleh menggalakkan peredaran darah ke kawasan vagina yang akan membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.

⚘Siram vagina dengan air garam suam setiap kali selepas ke tandas.
Ada juga yang duduk terus dalam besen yang mengandungi air garam suam tu. Terpulang kepada anda bagaimana cara nak lakukan, asalkan selesa.

⚘Supplement
Dengan pengambilan banyak Vitamin C dan juga Zinc, boleh membantu penyembuhan luka dengan cepat. Kalau nak tahu, ikan haruan mempunyai banyak zinc, sebab itulah ikan haruan dapat membantu mempercepatkan proses penyembuhan luka.

SHAKLEE PRODUK
1. SUSTAINED RELEASE VITAMIN C PLUS - 180BIJI TAHAN UNTUK 6BULAN
2. ZINC PLUS - 120BIJI UNTUK 4BULAN

JIMAT 💋

Ni atok shida, jahitan di kepala sebab pelepah sawit jatuh atas kepala. Seriau kan 😣 atok shida makan vit c shaklee tanpa meninggalkan ubat klinik seperti antibiotik, ubat tahan sakit 😊 luka berjahit cepat sembuh. Alhamdulillah. Jadi yang nak luka cepat sembuh, tak kiralah luka kecik atau besar, luka caeser ke,luka jerawat ke, nak cepat sembuh kena makan vit c atau pon zinc plus 😊

Whatsapp Shida untuk sebarang pertanyaan

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Korang boleh tinggalkan komen @ pesanan di sini 😊